CELE I ZADANIA GIMNAZJUM
Nasze gimnazjum realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły, a w szczególności
zapewnia uczniom:
- poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia
- traktowanie wiadomości przedmiotowych w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata
- rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań
- znalezienie w szkole środowiska wychowawczego sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi zarówno w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, jak i moralnym oraz duchowym
- szczególną opiekę w zakresie stwarzania warunków bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony zdrowia
- dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów
- możliwość korzystania z pomocy psychologiczno – pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej
Nasza szkoła gwarantuje wszystkim uczniom
równe prawa bez względu na narodowość, pochodzenie, wyznanie, status społeczny czy warunki zdrowotne.
Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc,
szkoła udziela wsparcia poprzez:
- pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez nauczycieli, wychowawców, poradnię psychologiczno - pedagogiczną i instytucje świadczące poradnictwo specjalistyczne
- zapewnienie dożywiania finansowanego przez sponsorów bądź środków ośrodka pomocy społecznej lub Miejsko - Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- organizowanie pomocy materialnej i rzeczowej w ramach akcji charytatywnych
W celu dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów,
gimnazjum współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, która:
- wspomaga wszechstronny rozwój dzieci, ich efektywność uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności z zakresu komunikacji społecznej
- prowadzi badania uczniów w celu diagnozy potrzeb edukacyjnych, a także odchyleń i zaburzeń rozwojowych
- udziela pomocy nauczycielom w diagnozowaniu możliwości i rozwijaniu umiejętności uczniów
- kwalifikuje uczniów do odpowiednich form pomocy - wydaje opinie albo orzeczenia dotyczące nauczania indywidualnego bądź kształcenia specjalnego
- udziela pomocy rodzicom w sprawie podjęcia decyzji o badaniach w poradni dzieci z deficytami rozwojowymi
- prowadzi działania konsultacyjne, terapeutyczne, mediacyjne, a także profilaktykę uzależnień; wspomaga wychowawczą funkcję rodziny
- prowadzi zajęcia z preorientacji zawodowej pomagając młodzieży w racjonalnym wyborze kierunku kształcenia i przyszłego zawodu
ŚWIETLICA SZKOLNA
Świetlica szkolna zapewnia naszym uczniom opiekę: podczas oczekiwania na zajęcia, po zajęciach w czasie oczekiwania na autobus, w czasie wolnym wynikającym z planu zajęć
i podziału na grupy, w czasie wolnym wynikającym z bieżącej organizacji szkoły. Do zadań świetlicy należy także organizacja odjazdu uczniów po uroczystościach szkolnych, zakończonych dyskoteką (np. w Dniu Gimnazjalisty, Choinki Noworocznej i z okazji Zakończenia Roku Szkolnego kl. III) oraz zapewnienie nadzoru nad uczniami podczas odwozu w autokarze.
Świetlica sprawuje również opiekę nad dożywianiem uczniów.
Zajęcia świetlicowe są prowadzone w grupach wychowawczych, liczących nie więcej niż 25 uczniów.
BIBLIOTEKA SZKOLNA
Biblioteka szkolna i czytelnia są pracowniami szkolnymi, służącymi realizacji potrzeb
i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno - wychowawczych gimnazjum oraz doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli.
Biblioteka, stosując właściwe sobie metody i środki, pełni funkcje:
- kształcąco - wychowawczą (poprzez: rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych, przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji, kształcenie kultury czytelniczej, wdrażanie do poszanowania książki, udzielanie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym)
- opiekuńczo - wychowawczą (poprzez: współdziałanie z nauczycielami, wspieranie prac mających na celu wyrównywanie różnic intelektualnych, otaczanie opieką uczniów szczególnie uzdolnionych, pomoc uczniom mającym trudności w nauce)
- kulturalno - rekreacyjną (poprzez uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego)